رد کردن لینک ها

مشوق ها و مزایای منطقه ویژه اقتصادی

مزیت های حضور در سایت مرکزی و سایت مرزی، مشوق های گمرکی، مزیت ترانزیتی و موقعیت جغرافیایی منطقه ویژه

مزایای منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
    1. نزدیک ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان.
    2. واقع شدن در مرکزثقل شاهراه ترانزیتی کریدورهای منطقه ای و بین المللی.
    3. تنها منطقه ویژه اقتصادی ایران دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی.
    4. امکان حضور فعالان اقتصادی کشور افغانستان در قطعه منفصله مرزی با حداقل تشریفات کنسولی.
    5. پسکرانه و بندرخشک (Dryport) کریدور شرق و شمال - جنوب در مجاورت بندرشیخ ابونصرفراهی کشور افغانستان.
    6. پل ارتباطی بین بنادر مهم خاورمیانه و آسیای میانه به منظور دپوی مواداولیه، کالاهای ترانزیتی و مرکز ثقل دپو و توزیع کانتینرهای خالی.
    7. فراهم بودن کلیه زیرساخت های سرمایه گذاری.
    8. صدور تمامی مجوزهای مورد نیاز سرمایه گذاری به صورت رایگان و امکان واگذاری زمین در کمتر از ۷۲ساعت.
    9. امکان سرمایه گذاری خارجی بدون مشارکت داخلی و بدون هیچ گونه محدودیت.
    10. ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی ماشین آلات، قطعات یدکی، مواد اولیه و مصالح ساختمانی جهت احداث واحدهای تولیدی، تجاری. (استفاده از رویه ترانزیت خارجی)
    11. مشمولیت معافیت مالیاتی ۱۳ ساله.
    12. ارزانترین نرخ تخصیص حق بهره برداری زمین نسبت به سایر مناطق ویژه اقتصادی کشور، اعطاء سند مالکیت و امکان ترهین اسناد جهت اخذ تسهیلات بانکی.
مزایای گمرکی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی
    • معافیت از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده مواد اولیه و قطعات خارجی به کار رفته در تولیدات جهت ورود کالا به سرزمین اصلی.
    • عدم پرداخت حقوق و عوارض گمرکی برای ضایعات مواد اولیه به کار رفته در تولید.
    • ورود تجهیزات و ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری خارجی اعم از نو و مستعمل بدون پرداخت عوارض گمرکی

(استفاده از رویه ترانزیت خارجی)

    • عدم محدودیت زمانی متروکه شدن کالا در منطقه ویژه اقتصادی (براساس ماده ۲۴ قانون امورگمرکی صاحب کالا باید ظرف مدت سه ماه نسبت به ترخیص کالای خود از گمرک اقدام کند، این زمان تا دو ماه دیگر قابل تمدید است که در مجموع بعد از ۵ ماه اگر کالا ترخیص نگردد، به عنوان کالای متروکه شناخته شده و تحویل سازمان اموال تملیکی می گردد، که انبارهای منطقه ویژه از این قانون مستثنی می باشند.)
    • وجود انواع انبارهای : مسقف، هانگارد و روباز در منطقه بدون محدودیت استفاده (از نظر ظرفیت و زمانی) با حداقل هزینه های انبارداری و امکان بیمه کلیه کالاهای وارده به منطقه از هنگام ورود تا خروج (دوره نگهداری) در انبارهای عمومی و اختصاصی.
    • صدور قبض انبار تفکیکی قابل معامله و صدور گواهی مبدأ جهت کالاهای وارداتی و صادراتی.
    • واردکنندگان کالا به منطقه می توانند تمام یا قسمتی از کالاهای خود را در مقابل قبض انبار تفکیکی قابل معامله به دیگران واگذار کنند، در این صورت دارنده قبض انبار تفکیکی، صاحب کالا محسوب خواهد شد.
    • مواد اولیه و قطعات خارجی واردشده به منطقه که جهت پردازش، تبدیل، تکمیل یا تعمیر به داخل کشور وارد می شود تابع مقررات ورود موقت بوده پس از پردازش، تبدیل یا تکمیل یا تعمیر جهت استفاده درمنطقه بدون تنظیم اظهارنامه و پروانه صادراتی با حداقل تشریفات گمرکی به منطقه، مرجوع و رفع تضمین و تعهدات می شود.
    • امکان دپوی کالاهای ساخته شده از محل ورود موقت به منطقه جهت انجام صادرات مجدد یا ترانزیت آن.
    • امکان تبدیل و بسته بندی کالاها جهت صادرات مجدد با کمترین تشریفات گمرکی (اشخاص حقیقی یا حقوقی می توانند مواد اولیه خود را پس از فرآوری تبدیل یا بسته بندی در منطقه ویژه به خارج از کشور صادر نماید.)
    • عدم نیاز به ثبت سفارش کالا جهت ورود به سرزمین اصلی با استفاده از مزیت درصد مجاز ورود کالا (تعیین شده توسط کمیسیون ارزش افزوده)
    • مجاز بودن ورود و تخلیه کالا به اتکای پروانه ترانزیت یا کارنه تیر در منطقه از سایر مناطق و گمرکات مرزی کشور و بالعکس.
    • بانک های کشور جهت گشایش اعتبار اسنادی مجاز به پذیرش قبض انبار قابل معامله و گواهی مبدا که توسط منطقه صادر می گردد، می باشند.

موقعیت جغرافیایی

منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در محدوده ای به وسعت ۷۳۰ هکتار در ۱۲ کیلومتری شهرستان بیرجند در مرکز ثقل محور ترانزیتی چابهار – زاهدان – بیرجند– مشهد– سرخس (خط ارتباطی بندرمهم چابهاردرجنوب شرقی ایران وسرخس درهمسایگی تعدادی ازکشورهایCIS ) و مسیر ترانزیتی بندرعباس –افغانستان میتواندبابرقراری ارتباط تجاری،صنعتی وخدماتی باکشورهای آسیای میانه وافغانستان بافرصت های طلایی (افغانستان، کشوری در حال بازسازی و رو به رشد است و بازار مصرف بسیاری از محصولات و فراورده ها را در حال حاضر و آینده به خود اختصاص می دهد) همچون بندر تجاری خشک (Dry Port) در اقتصاد کلان کشور نقش مهمی ایفا نماید.

سازمان مسئول:

طی حکمی طبق مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۹۰/۱۲/۲۰ از طرف دفتر شورای هماهنگی مناطق ،شرکت سرمایه گذاری و توسعه منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به شماره ثبت ۴۲۲۴ بیرجند به عنوان سازمان مسئول انتخاب و هم کنون این شرکت مسئول اداره منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بوده و عملیات عمرانی و اجرایی منطقه ویژه را انجام می دهد.

خلاصه اقدامات صورت گرفته

به حول و قوه الهی و تدبیر عوامل دست اندر کار ، طرح ارزیابی زیست محیطی در اردیبهشت ماه سال ۹۳ ، به عنوان مجوز شروع عملیات عمرانی صادر گردید و در این بازه زمانی کوتاه در سایه الطاف الهی ، اقدامات زیر با سرمایه گذاری و سرعتی بی نظیر به منصه ظهور رسید.

      • فنس کشی : برابر ضوابط گمرک جمهوری اسلامی ایران به طول ۱۲ کیلومتر
      • تسطیح اراضی و تحدید حدود : به مساحت ۷۳۰ هکتار
      • هدایت سیلاب ها : احداث سیل بند مجموعاً به طول ۳ کیلومتر و اجرای درواسیون به طول ۷ کیلومتر
      • راه سازی : عملیات راه سازی به مساحت ۲۸۰۰۰۰ مترمربع سطح معابر و۱۴۱۵۰۰ مترمکعب عملیات خاکی و اجرای لایه زیراساس به حجم ۶۵۰۰ مترمکعب
      • کانال های هدایت آب سطحی و جدول گذاری معابر : به طول ۳۰ کیلومتر
      • فضای سبز : احداث گلخانه به مساحت ۱۵۰ مترمربع و توسعه فضای سبز میادین و بلوارها به طول ۳ کیلومتر و آماده سازی ۲۰ هکتار جهت کاشت نهال در نیمه اسفند ۹۳
      • تجهیز چاه آب : نصب پمپ و لوله آب ده در عمق ۱۲۰ متری و پمپ افقی  ومخزن روی چاه
      • خط انتقال و شبکه توزیع آب : اجرای خط انتقال به طول ۱۰ کیلومتر به همراه تاسیسات لازم جهت انتقال آب به مخزن واقع در ارتفاع ۲۵۰ متری بالاتر از سطح آب چاه
      • مخزن ۵۰۰ مترمکعبی  آب : احداث مخزن بتنی ۵۰۰ مترمکعبی به ابعاد ۱۲*۱۲ به ارتفاع ۵/۳ متر
      • خط انتقال برق : اجرای خط انتقال دو مداره با سیم آلومینیوم ۱۲۰ به طول ۵ کیلومتر از فیدر ساقی
      • شبکه روشنایی معابر : نصب ۸۰ پایه روشنایی گالوانیزه با براکت طرح دار به ارتفاع ۵/۱۰ متر با لامپ بخار سدیم ۲۵۰ وات به طول ۳۴۰۰ متر
      • احداث سردر : احداث سردر با سازه اسکلت فلزی به ابعاد ۸*۵۰ در ارتفاع ۲۵ متر با نمای آلومینیوم و سنگ و مجهز به ۲ مانیتور به عرض ۱۴ و ارتفاع ۴ متر و دارای فضاهای اداری لازم جهت استقرار نمایندگان درب خروج گمرک و نگهبانان و حراست فیزیکی منطقه ویژه اقتصادی
      • احداث ساختمان اداری : احداث ساختمان با اسکلت فلزی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع زیر بنا با فضاهای سالن اداری منطقه ویژه ، سالن  اداری گمرک ، سالن خدمات عمومی شامل فضاهای آمفی تئاتر ، نمازخانه ،سرویس ها و سالن اداری سرمایه گذاران و اتاق های تجاری ایران – افغانستان ، ایران – تاجیکستان و ایران – عراق  و بانک
      • محوطه و پارکینگ اداری : اجرای عملیات محوطه سازی به مساحت ۱۴۰۰۰ مترمربع دارای فضاهای پارکینگ ، آب نما ، آلاچیق ساخته شده توسط سنگ های بازالت و تزئینی معادن استان
جایگاه ترانزیتی منطقه ویژه اقتصادی
    •  قرار گرفتن در مرکز ثقل محور ترانزیتی چابهار- زاهدان- بیرجند- مشهد- سرخس(خط ارتباطی بندر مهم چابهار در جنوب شرقی ایران و سرخس در همسایگی تعدادی از کشورهای CIS )
    • قرارگرفتن در مسیر ترانزیتی بندر عباس –افغانستان و وجودتسهیلات در برقراری ارتباطات تجاری،صنعتی و خدماتی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان با فرصت طلایی (افغانستان کشوری در حال بازسازی و رو به رشد است و بازار مصرف بسیاری از محصولات و فرآورده ها را به خود اختصاص می دهد)و نقش آفرینی منطقه ویژه همچون بندر تجاری خشک (DRY PORT ) در اقتصاد کلان کشور
    • دسترسی به فرودگاه بین المللی درکمترین فاصله
      پل اتباطی بین بنادر مهم خاورمیانه و آسیای میانه به منظور دپوی کالاهای ترانزیتی،مواد اولیه مورد نیازخطوط و تولید همچنین تمرکز توزیع و انتقال کانتینرهای خالی و دپوی آن
    •  دسترسی به نیروهای انسانی ماهر و متخصص و کارآمد با دستمزد مناسب و تسهیل روابط کارگری با وجود و اعمال قانون کارخاص مناطق ویژه
    •  شرایط اقلیمی مناسب برای فعالیت های تجاری دپوی کالا و انبار داری برای اکثر ایام سال با توجه به نوع آب و هوای منطقه
    •  پیوند های اقتصادی و تجاری با جمعیت بیش از یک میلیاردی کشورهای عضو اکو و سازمان کنفرانس اسلامی
مشوق های سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در حوزه تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و خدمات
    1.  استقرار در مرز رسمی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی بین المللی و مشترک با کشور جمهوری اسلامی افغانستان.
    2.  استقرار اداره کل گمرکات استان و گمرک رسمی ماهیرود در دو سایت مرکزی و مرزی منطقه به منظور سهولت در رویه های صادرات و واردات – ترانزیت خارجی و داخلی و مهم تر از آن صادرات فرآورده های نفتی.
    3. تأمین کننده زیر ساخت های مورد نیاز حمل و نقل و ترانزیت و تسهیل امور ترانسپورت و مجوز واردات کامیون های افغانستانی به کشور در قالب کنوانسیون های مشترک گمرکی و حمل و نقلی.
    4. امکان ایجاد بارانداز، انبارها، سردخانه و دپوی کالای وارداتی با معافیت حقوق ورودی در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی واقع در مرز ماهیرود (میل ۷۸)
    5.  امکان واردات ماشین آلات و ادوات جهت تخلیه، بارگیری، باربری و جابجایی کالاهای تجاری اعم از جرثقیل های مختلف با معافیت های گمرکی.
      امکان واردات توربین های بادی با معافیت حقوق ورودی جهت استفاده از انرژی باد با توجه به اقلیم مناسب و وجود بادهای نسبتاً شدید و طولانی مدت در مرز ماهیرود و تولید برق و صادرا به مناطق همجوار افغانستان.
    6. امکان ایجاد انبار جهت واردات برنج ، چای و غیره و دیگر اقلام مورد نیاز مرزنشینان استان و بسته بندی و برندسازی اقلام مورد نیاز خانواده های مرزنشین.
      ایجاد امکانات انبارداری جهت انتقال سریع محموله های تجاری تجار داخلی و تجار افغانستانی از مبادی بندرعباس، چابهار و سایر مرزهای ورودی به صورت کلی و انتقال در پارت های کوچک با زمان بندی مورد نظر و کاهش هزینه های انبارداری و جلوگیری از تخلیه و بارگیری مجدد در بنادر و از همه مهمتر تسریع در امور مربوطه، صرفه جویی در وقت، هزینه و غیره.
    7. مهیا نمودن مخازن و انبار جهت دپو و نگهداری کالاهای تولیدی واحدهای بزرگ اعم از پتروشیمی (فرآورده های نفتی، کودهای شیمیایی و ...) ، کارخانجات تولید سیمان، گچ، آهن و غیره در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی و انتقال سریع و به موقع به بازارهای هدف.
    8. امکان ورود ناوگان افغانستانی به سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی بدون تشریفات گمرکی، کنسولی، تخلیه و بارگیری، ترانشیپ کانتینر و سایر کالاها، امکان تردد نیروی کار و تجار افغانستانی به سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی.
    9. امکان استقرار مراکز بهداشتی - درمانی و بیمارستانی و خدمات رسانی به بیماران و اتباع افغانستانی و امکان واردات تمامی دستگاه ها و لوازم بیمارستانی و توریسم درمانی با معافیت گمرکی در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی. زیرا با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب کشور افغانستان (بخصوص در حوزه های دندان پزشکی، چشم پزشکی، مراکز ناباوری و ...)تعداد قابل توجهی از بیماران افغانستانی به دلیل عدم ارائه خدمات مورد نیاز به کشورهای هند و پاکستان رفته و هزینه های زیادی می پردازند.
    10.  امکان استقرار نمایندگی ها و مراکز ارائه خدمات پس از فروش شرکت های خودروسازی خارجی که کالا و تولیدات آنها در افغانستان استفاده می شود در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی که به دلایل مختلف از جمله مسائل امنیتی تمایلی به استقرار در مناطق مختلف افغانستان ندارند.
    11. منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با قرار گرفتن در مسیر کریدور های حمل و نقل شمال – جنوب و شرق می تواند نقش بندر خشک را در شرق کشور داشته باشد و به عنوان پس کرانه بنادر عباس و چابهار و سایر مبادی ورودی نقش مهمی در تسهیل مبادلات تجاری داشته باشد.
    12. نزدیکی مرز ماهیرود به پایتخت افغانستان نسبت به ۲ مسیر رسمی دوغارون و میلک و همچنین به ولایت های قندهار، فراه، پکیتا و غیره (از این مسیر حدوداً ۴۰۰ کیلومتر کاهش مسافت دارد).
    13. ترانزیت کالا از مسیر استان خراسان جنوبی به افغانستان به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده ، حجم زیاد کالاهای تجاری در این مرز علیرغم نو پا بودن و تمایل تجار محترم افغانستانی به استفاده از این مرزگواه این ادعا است.
    14. استان فراه افغانستان قطب محصولات کشاورزی افغانستان بوده و انتقال این محصولات از طریق مرز ماهیرود قطعاً مقرون به صرفه بوده و فرآوری و بسته بندی این محصولات به منظور صادرات مجدد آن به کشورهای حوزهcis و اروپایی توجیه اقتصادی بالایی دارد.

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام