رد کردن لینک ها

از منطقه ویژه اقتصادی چه می دانید؟ منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی دروازه طلایی اقتصاد شرق ایران

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ازسرمایه‌گذاری ۸ همتی واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ،مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی  ضمن بیان تاریخچه ای از روند تشکیل این سازمان در استان اظهار کرد:یکی از راهکارهای اساسی به منظور ایجاد مزیت های رقابتی انتخاب مناطق بالقوه مستعد برای ایجاد شرایط مناسب جهت فعالیت واحد های اقتصادی است، درهمین راستا طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی استان خراسان جنوبی در برنامه چهارم توسعه مطرح و به تصویب هیئت محترم وزیران رسید و در سال ١٣٨٩ توسط مجلس محترم شورای اسلامی تصویب و به تاًیید شورای محترم نگهبان رسید.

مهندس حسین زارعی افزود:منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان یکی از بزرگترین مراکز مهم در حال توسعه شرق ایران و موتور محرک توسعه اقتصادی استان خراسان جنوبی به دلیل برخورداری از مزایای ویژه و موقعیت جغرافیایی، وسع، کافی و استعدادهای منحصر به فرد و قرار گرفتن در حلقه طلایی کریدور بین المللی ترانزیت شمال شرق – جنوب شرق، دسترسی به بازارهای بزرگ افغانستان و کشورهای آسیای میانه و ظرفیت های تجاری و اقتصادی فراوان، جایگاه ممتازی را برای نقش آفرینی در عرصه اقتصاد ملی و بین المللی دارا می باشد.

وی یادآور شد:این منطقه با اخذ مصوبات هئیت محترم دولت و مجلس محترم شورای اسلامی ، در دو سایت مرکزی (به مساحت۷۳۰هکتار) و مرزی (به مساحت ١٠٠ هکتار) با کاربری عام (صنعتی، تجاری، خدماتی ) به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی کشور است که دارای یک قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی مستقر در مرز رسمی ماهیرود (میل۷۸ است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه این سازمان در ١٢ کیلومتری شهرستان بیرجند در مرکز ثقل محور ترانزیتی چابهار- زاهدان بیرجند – مشهد – سرخس (خط ارتباطی بندر مهم چابهار در جنوب شرقی ایران و سرخس در همسایگی تعدادی ازکشورهای و مسیر ترانزیتی بندرعباس به  افغانستان میتواند با برقراری ارتباط تجاری صنعتی وخدماتی  باکشورهای آسیا میانه  وافغانستان از فرصتهای طلایی است چرا که افغانستان کشوری در حال بازسازی و روبه رشد است وبازارهای بسیاری از محصولات وفرآوردهها را در حال حاضر وآینده به خود اختصاص میدهد.چرا که بندر تجاری خشک در اقتصاد کلان کشور نقش مهمی ایفا نماید.

مهندس زارعی با اشاره به اهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود:اهداف کلی منطقه با عنایت به قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب  1384.09.05 وآیین نامه اجرایی آن شامل جذب سرمایه هایی داخل وخارجی، ایجاد فرصتهای شغلی جدید وارتقای سطح اشتغال در استان وکشور،کاهش هزینه‌های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهانی،ایجاد عرصه فعالیتهای تولیدی وتجاری جهت افزایش صادرات کالا وارائه بهینه خدمات برای حضور فعال در بازارهای منطقه ای وبین المللی،اجرای سیاستهای توسعه منطقه ای وایجاد قطبهای اقتصادی وصنعتی از اهداف است.

وی ارتقاء سطح تکنولوژی وبهره گیری از فناورهای برتر ونوین اقتصادی، فراهم نمودن زمینه استراتژی نوین برای توسعه وگسترش منطقه به منظور افزایش تولید وصادرات،پردازش کالا یا ایجاد تغییرات دران برای تحصیل ارزش افزوده با استفاده از امکانات بالقوه دانست.

مهندس زارعی گریزی به مزیتهای قانونی سرمایه گذاری در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی زد وافزود:فراهم بودن امکانات خرید یا واگذاری زمین به منظور ساخت وساز وفعالیتهای صنعتی،تجاری،اداری وخدامتی،فعالیت در منطقه ویژه به ضورت جامع تعریف شده وامکان فعالیت کاربرهای مختلف صنعتی در کنار فعالیتهای تجاری اداری فراهم شده است،

همچنین ایجاد صنایع تولیدی بسته بندی و خطوط مونتاژ در منطقه با بهره گیری از ارزش افزوده برای انتقال تکنولوژی واشتغال زایی،فراهم نمودن امکانات ذخیره سازی وعرضه مواد نفتی ومشتقات آن وترانزیت به مبادی خروجی،امکان استقرار نمایندگی دانشگاههای بین المللی، امکان ایجاد شعب ارزی بانکها به منظور ارائه تسهیلات لازم وگشایش اعتبارات بانکی واسنادی،از دیگر ظرفیتها است.

وی وجود فرودگاه بین المللی بیرجند به عنوان مرز مجاز هوایی در مجاورت منطقه ویژه اقتصادی،وجود گمرک ایانه مرزی ماهیرود در فاصله ۱۹۵ کیلومتری منطقه،همسایه گی استان با کشور افغانستان وفاصله ۳۱۰کیلومتری منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با شهر فراه مرکز ولایت فراه افغانستان از دیگر مزایای نسبی سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود:بودن زمین،آب، برق،راه ارتباطی، زیرساخت های مخابراتی وآی تی وهمچنین احداث مجتمع گمرکات استان در ضلع جنوبی زمین ،را از دیگر مزایا دانست.

رشد ۴۰۷ درصدی ترانزیت کالا در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

زارعی از رشد ۴۰۷ درصدی ترانزیت کالا در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خبر داد وافزود: ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۴۰۷ درصد افزایش داشته است، و تعداد ناوگان ورودی به سایت ورودی مرزی استان در این مدت ۹۹ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه مرز ماهیرود با توجه به فعالیت ۱۵ ساله، رتبه اول کشور در بین سه بازارچه مرزی فعال در زمینه صادرات به افغانستان را کسب کرده است، افزود: تاکنون ۱۰۵ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی منجر به عقد قرارداد شده و مجموعا ۴۸ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

زارعی با بیان اینکه این منطقه در بین مناطق آزاد رتبه ششم و در بین مناطق ویژه اقتصادی رتبه پنجم کشور را کسب کرده است، تصریح کرد: هر نوع سرمایه گذاری در طرح‌های متناسب با وضعیت محیط زیست و شرایط آب و هوایی منطقه خراسان جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مجاز است..

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، با بیان اینکه روند ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی مطلوب است، ادامه داد: تاکنون حجم سرمایه گذاری در این زمینه براساس نرخ سال ۹۳ برای سایت بیرجند ۱۸ هزار میلیارد ریال و برای سایت مرزی ۴۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

سرمایه‌گذاری ۸ همتی واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی  با بیان اینکه سرمایه‌گذاری واحدهای تولیدی منطقه حدود ۸ همت بوده است، گفت: از این مبلغ ۲.۵ همت متعلق به سرمایه‌گذاران افغانستانی و پاکستانی و ۵ همت متعلق به سرمایه‌گذاران داخلی است.

 زارعی، با بیان اینکه ۱۷۰ نیرو بیمه شده منطقه ویژه اقتصادی بوده و در واحدهای بهره‌برداری شده ۲۰۶۰ نفر مشغول به کار هستند، افزود: با اقدامات انجام شده در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند زیرساخت‌ها در سایت مرکزی و ‌مرزی افزایش یافته که نقش مؤثری در توسعه استان داشته است..

وی، با اشاره به تصویب و ابلاغ طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی در سال جاری با همکاری دانشگاه بیرجند، بیان کرد: از این پس می‌توانیم اسناد واحد‌های سرمایه‌گذاری که مورد بهره‌برداری قرار گرفته را در اختیار پژوهشگران بگذاریم

زارعی اظهار کرد: عملیات اجرایی ایکس‌ری دوم در مرز ماهیرود آغاز شده که ظرف مدت یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

بازسازی ۸۰درصد مینی پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

مدیرعامل  سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی  با اشاره به آغازعملیات اجرایی پست ۶۰ کیلوولت و خط انتقال گاز به طول ۲۱ کیلومتر از بیرجند به این منطقه با اعتبار ۲۸۰۰ میلیارد ریال، افزود: باوجود اجرای ۲ خط انتقال ۱۰ و ۴۵ هزار مترمکعبی گاز به منطقه، مشکلی در تأمین گاز واحدها نداریم..

زارعی، با بیان اینکه عدم دریافت حقوق گمرکی از مزیت‌های مناطق ویژه اقتصادی است، تصریح کرد: معافیت مالیاتی، صدور سریع مجوزها و تأمین زیرساخت‌ها از دیگر مزایای این مناطق است

وی، با بیان اینکه تاکنون ۸۰ درصد مینی پالایشگاه میعانات گازی که سال گذشته دچار حریق شد بازسازی شده و ظرف یکی و دو ماه آینده شروع به کار خواهد کرد، تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای برای ورود تجهیزات روز آتش‌نشانی بدون حقوق گمرکی بین شهرداری بیرجند و منطقه ویژه اقتصادی منعقد شده است.

زارعی، از تأمین ۲ دستگاه ماشین‌آلات آتش‌نشانی برای سایت مرکزی بیرجند و‌ مرزی با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال خبرداد و گفت: اولویت جذب نیرو در منطقه، بهره‌گیری از نیروهای بومی است و از مجموع ۵۰ نیروی مشغول به کار در ماهیرود ۳۰ نفر بومی هستند.

به گفته وی، با مشارکت منطقه اقتصادی ۲ باب مدرسه در سایت اداری بیرجند و روستای حاجی‌آباد و ساختمان آتش‌نشانی در روستای چاهک موسویه در دست اجرا بوده و باشگاه ورزشی، مسجد، زورخانه و بیمارستان در شهرستان سربیشه نیز درحال ساخت است.

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام