منطقه ویژه اقتصادی بیرجند فرصت خوب سرمایه گذاری را برای تجار افغانستانی فراهم کرده است
رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با ایجاد زیر ساختها به ویژه در مرز ماهیرود زمینه سرمایه گذاری تجار به ویژه تجار افغانستانی را فراهم کرده است واین رابطه ها باید تقویت شود
به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ؛ دین محمد نعمتی در دیدار روسای اتاقهای بازرگانی فراه و جمعی از تجار و سرمایهگذاران افغانستان با استاندار خراسان جنوبی افزود: این پروژه بیش از ۱۵ سال طول کشیده و این موضوع مردم و تجار افغانستان را نگران کرده است.
وی ضمن قدردانی از مسئولان خراسان جنوبی برای دعوت هیات تجاری کشور افغانستان اظهار کرد: از سالهای گذشته با استان خراسان جنوبی ارتباطات تنگاتنگی داریم اما مسئولان زیاد به فکر جذب سرمایهگذار از افغانستان نبودهاند.
رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان ادامه داد: از اینکه استاندار جدید خراسان جنوبی برای تقویت ارتباطات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی و همینطور جذب سرمایهگذار پیش قدم شد قدردانی میکنیم و امیدواریم این ارتباط با همکاری دو استان رونق بگیرد.
وی تاکید کرد: انتظار داریم برگزاری اینگونه جلسات و نشستهای مشترک به صورت مستمر و پیاپی بین دو استان برگزار شود، آماده حضور استاندار و تجار خراسان جنوبی در فراه افغانستان هستیم.
نعمتی یادآور شد: بدون شک با نشستها و ارتباطاتی که خواهیم داشت زمینه اشتغال بیشتر برای جوانان خراسان جنوبی و فراه افغانستان فراهم خواهد شد.
وی افغانستان را بازار صادراتی بسیار مهمی برای کشور جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: روزانه از کشورهای زیادی صادرات و واردات به افغانستان انجام میشود که باید سهم خراسان جنوبی در این حوزه افزایش یابد.
رئیس اتاق تجارت و سرمایهگذاری ولایت فراه افغانستان افزود: تا زمانیکه مشکلات موجود در مرزهای فراه افغانستان و خراسان جنوبی رفع نشود برگزاری نشستها و جلسات فایدهای ندارد.
وی ادامه داد: عمدهترین این مشکلات تکمیل آسفالت جاده فراه افغانستان است که از ۱۵ سال قبل به طول ۱۱۴ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته و هنوز هم به پایان نرسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در خصوص جاده فراه گفت: از زمان آغاز به کار این جاده با وجود همه مشکلات و محدودیتها در کشور افغانستان تاکنون یک روز هم پروژه تعطیل نشده است.
میرمحمد مودی افزود: از سالها بل اعتبار این پروژه در آریان بانک افغانستان بلوکه شده است هرچند جلساتی در این خصوص برگزار و نسبت به آزادسازی آن قول مساعد داده شد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
پیشرفت ۹۰ درصدی آسفالت جاده فراه
وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کُندی این پروژه مشکل ورود پیمانکاران و مهندسان به خاک افغانستان است، نیروهای ناظر و کارشناسان گاهی ۲۰ روز تا یکماه با وجود داشتن ویزا معطل میمانند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: در یک سال گذشته ۱۸ کیلومتر از جاده فراه آسفالت شده و تنها ۳۵ کیلومتر یعنی ۱۰ درصد پروژه باقی مانده است.
وی تصریح کرد: اکنون ادوات، ماشینآلات، تجهیزات حتی پیمانکاران در منطقه حضور دارند و در جمهوری اسلامی ایران مشکلی برای تکمیل پروژه نداریم.
انتهای پیام/