رد کردن لینک ها

ارائه خدمات گمرکی به واحدهای تولیدی،صنعتی و دانش بنیان رویکرد گمرکات ایران و مسئولان است

مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: رویکرد گمرکات ایران و مسئولان دولتی به سمت و سوی ارائه خدمات گمرکات به واحدهای تولیدی،صنعتی، دانش بنیان است که در رشد و شکوفایی استان میتواند نقش محوری داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی،محمد کوه‌گرد در آیین تکریم و معارفه مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی که در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد افزود: با وجود ظرفیت‌های منحصر به‌فرد در حوزه‌های مختلف اما سهم صادراتی این استان به افغانستان ناچیز بوده و افزایش آن با صادرات تولیدمحور امکانپذیر است. 

وی بیان کرد: در چند سال اخیر گمرکات تحول خیلی خوبی را تجربه کرده و راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی و استفاده از ابزار نوین کنترلی مانند دستگاه‌های ایکس ری باعث تحولات خوبی در توسعه صادرات استان‌ها شده است.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: استان خراسان‌ جنوبی از ظرفیت و توانمندی‌های خوبی برخوردار بوده و مستعد تولید انواع محصولات از جمله صنعتی و کاربردی است که با هم‌افزایی و هم‌گرایی باید برنامه‌های خوبی را به اجرا دربیاوریم.

وی عنوان کرد: به طور طبیعی وقتی صحبت از مرز به میان می‌آید اولین گمان و تمرکز درخصوص تهدیدات آن است اما مرز برای ما تبدیل به یک فرصت شده است.

کوه‌گرد یادآور شد: شاید یکی از مهمترین راه‌های اتصال ما از لحاظ ارتباطی و تجاری، در حوزه مرز و توسعه آن بوده و مسایلی که به نوعی تهدید محسوب می‌شود به فرصت تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مسائل از فعالان واحدهای اقتصادی کمک گرفته شده است، گفت: در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مرزهای خوبی با کشور افغانستان داریم اما بطور کافی از ظرفیت این مرزها استفاده نشده است.

کوه‌گرد افزود: دو طرف مرز باید از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنند، به عنوان مثال ۶۰ درصد محصولات خراسان رضوی از مرز دوغارون به افغانستان صادر می‌شود و در خراسان جنوبی که ۳۰ درصد محصولات است نیز این ظرفیت باید تقویت شود.

وی بیان کرد: با تجار و بازرگانان افغانستان تعاملات خیلی خوبی داشته‌ایم که تمایل به استفاده بیشتر از این ظرفیت دارند، مجموعه‌ای از هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی و خصوصی باید پای کار بیایند تا این مهم محقق شود.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی عنوان کرد: باید محور توسعه در استان شکل بگیرد در این صورت از خیلی مهاجرت‌ها جلوگیری و کانون‌های تجاری در استان تشکیل خواهد شد.

کوه‌گرد با اشاره به ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در مرز دوغارون، یادآور شد: ایجاد سرمایه‌گذاری‌های مشترک در تمامی بخش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و خیلی از تهدیدات را کاهش می‌دهد.

وی گفت: رویکرد گمرکات ایران و مسئولان دولتی به سمت و سوی ارائه خدمات گمرکی به واحدهای تولیدی، صنعتی و دانش‌بنیان است که در رشد و شکوفایی استان می‌تواند نقش محوری داشته باشد.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی افزود: مهمترین عاملی که می‌تواند همه اینها را هماهنگ‌تر کند، تعاملات بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر است.

وی بیان کرد: خراسان‌جنوبی از توانمندی‌های زیادی از جمله نیروی انسانی برخوردار است، استانی با انسان‌های فرهیخته و دانشگاهی، که می‌تواند در کنار هم محور تحول باشند.

کوه‌گرد اظهار داشت: بیشتر تحول موضوع کشوری است تا اقتصاد و اشتغال ما رونق پیدا کند و این نیاز به همراهی و هم‌افزایی همه مجموعه است تقاضا داریم با همدلی هم افزایی و همکاری خواهیم داشت اثربخشی لازم را در مواردی که نیاز است داشته باشیم.

مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی هم گفت: سال ۹۸ مجموع صادرات استان از معبر ماهیرود ۴۴۰ میلیون دلار بوده که سال ۹۹ به ۸۴۰ میلیون دلار یعنی ۱۰۳ درصد افزایش رسید.

سید حسن رحیمی‌زاده ادامه داد: این رقم در سال گذشته با توجه به تحولات افغانستان و مسائلی که در خصوص ارز ایجاد شد به ۷۲۰ میلیون دلار کاهش یافت اما رقم خوبی بود و امسال نیز روال عادی را در پیش داریم.

وی تصریح کرد: میزان واردات در گذشته یک میلیون دلار بود که سنوات گذشته به ۲۴ میلیون دلار رسید، سعی کردیم خطوط تولید، تجهیزات و مواد اولیه واحدهای تولیدی را در استان ترخیص کنیم، همچنین برای برخی واحدها گمرکات اختصاصی دایر شد.

وی با اشاره به پیگیری ارتقای سطح گمرکات استان عنوان کرد: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کد دریافت شده و در ادامه توسط مدیرکل جدید این موضوع پیگیری خواهد شد.

مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی با اشاره به اخذ مجوز ترانزیت عام برای تمامی کالاها یادآور شد: در چند ماه گذشته تعداد کامیون‌های ترانزیتی استان ۵۴ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: در خصوص بازارچه‌های مرزی پیگیری‌های زیادی توسط استاندار، معاونان و بخش خصوصی انجام شد و در وقفه‌ای بازارچه یزدان بازگشایی اما اکنون متوقف شده که انتظار داریم با سیاست‌هایی که دولت دارد برای توسعه صادرات و تعامل و همکاری با کشورهای همجوار بازارچه‌های استان بازگشایی شود.

رحیمی‌زاده افزود: خراسان جنوبی به عنوان بهشت مواد معدنی و با ارزش، سنگ‌های قیمتی، محصولات استراتژیک زرشک، زعفران و عناب، موقعیت استراتژیک و سایر در راس همه دارای مردمانی خونگرم، قانع، قدرشناس و بی‌نظیر است.

وی بیان کرد: برای توسعه پیشرفت تجاری برنامه‌های خوبی وجود دارد از جمله اینکه سه استان خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان تفاهم‌نامه همکاری امضا خواهند کرد تا بتوان از فرصت‌ها به نفع همدیگر استفاده کنیم.

مدیرکل سابق گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی این استان‌ها در این زمینه فعال شده‌اند، ظرفیت‌های زیادی در بازار افغانستان وجود دارد که این استان‌های مرزی باید از آن بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌هایی از جمله در حوزه حمل و نقل ریلی در استان مغفول مانده است تصریح کرد: اتصال ریلی خراسان جنوبی به بندرعباس می‌تواند در بخش ترانزیت کمک بزرگی کند.

رحیمی‌زاده عنوان کرد: استفاده از سرمایه‌گذاری مشترک با فعالان بخش تجاری  کشور افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی، استفاده از ظرفیت تجارت جهانی افغانستان، صادرات محصولات استان به کشورهای اروپایی و استفاده از ظرفیت ورود موقت از دیگر برنامه‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای تولیدی استان را دریابید گفت: واحدهای تولیدی محور چرخ اقتصاد و اشتغال استان هستند و اگر وقفه‌ای در این زمینه ایجاد شود برای همه ما مشکل‌ساز خواهد شد.

انتهای پیام/

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام