رد کردن لینک ها

بازخوانی۲۷۰ دقیقه پیگیری و اقدام در ستاد مدیریت بحران خراسان جنوبی با حضور وزیر کشور در منطقه ویژه اقتصادی

وزیر کشور در جلسه ستاد بحران خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت واحدهای تولیدی مشابه مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که دچار آتش سوزی شده و در اشتغال زایی، اقتصاد و صادرات نقش دارند، بر توجه جدی نسبت به رعایت نکات ایمنی در این نوع واحدها در سراسر کشور تأکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت کشور؛ ساعت ٨:۴۵ روز یکشنبه ۱۹ آذرماه، بروز آتش سوزی در مخزنی در مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، اعضای ستاد مدیریت بحران استان را پای کار آورد تا برای مهار و خاموش کردن آتشی که لحظه به لحظه بیشتر می شد، تصمیم گیری کنند.

نوع آتش، محتویات مخازن و انفجارهایی که هرازگاه رخ می داد، امکان ورود آتش نشانان به معرکه را صفر کرده بود و دستور ویژه ستاد مدیریت بحران استان هم کنترل شرایط از راه دور بود.

 برگزاری چندین جلسه ستاد مدیریت بحران، بازدید های میدانی، رصد شرایط و… از همان ابتدای صبح یکشنبه تا صبح دوشنبه از جمله اقدامات ستاد مدیریت بحران استان بود که صبح یکشنبه با حضور استاندار در منطقه ویژه اقتصادی، ادامه یافت. 

استاندار در این جلسه ابتدا از اقدامات دستگاه ها جویا شد و در نهایت دستورات لازم برای کنترل شرایط را صادر کرد و از به نتیجه رسیدن پیگیری هایی گفت که منجر به تأمین یُدید سدیم و فوم های سنگینی شده که در راه استان است.

*تشکیل ستاد بحران با حضور وزیر کشور 

ساعت ۱۵ روز دوشنبه ستاد مدیریت بحران استان یک بار دیگر تشکیل شد و این بار با چند مهمان ویژه، وزیر کشور، معاون عمرانی و رئیس سازمان بحران کشور. 

جلسه که با ارائه گزارش جامع استاندار از کارهای صورت گرفته و آخرین وضعیت موجود آغاز شد با سؤال های مکرر دکتر احمد وحیدی وزیر کشور و پاسخ ها از اقدامات دستگاه های اجرایی، سازمان منطقه ویژه اقتصادی و سرمایه گذار در این حادثه ادامه یافت. 

اینکه هر دستگاه با چه میزان تجهیزات و امکانات پای کار آمده و چقدر توانسته در این جریان مؤثر باشد هم در سؤالات وزیر کاملاً مشهود بود. 

سؤال و جواب همچنان پیش می رود که با روشن شدن چراغی در لابه لای توضیحات تخصصی کارشناسان، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با چند نفر از مدیران مرتبط جلسه را ترک می گویند تا به دل آتش بزنند. 

ارتباط لحظه به لحظه از دل بحران با رئیس ستاد بحران استان از نکات قابل توجه بود، ارتباط هایی که به صورت مکرر، قدم به قدم اقدامات میدانی را تشریح می کرد. 

وزیر کشور هم همچنان در لابه لای جواب ها به دنبال راهکاری برای سرعت بخشیدن به روند خاموش کردن آتش سوزی بود و نکته ای که مدام به آن تأکید می شد، احتمال توسعه آتش به مخازنی بود که هنوز دچار حریق نشده اند و هر آن ممکن است حادثه جدیدی را رقم بزنند. 

*همفکری و هم افزایی قابل تحسین دستگاه ها 

چهار ساعت و نیم بحث و مذاکره با احتساب یک ربع وقتی که به وقت اذان جلسه تعطیل شد، به نقطه آخر رسید. 

وزیر کشور با اشاره به اهمیت واحدهای تولیدی مشابه مینی پالایشگاه هیدروکربن منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که نقشی بسزا در اشتغال زایی، اقتصاد و صادرات کشور دارند، بر رعایت نکات ایمنی در این واحدها تأکید کرد. 

دکتر وحیدی متذکر شد: از آن جایی که مقرر است مشابه این واحد تولیدی، چند نمونه ای در استان احداث شود، طراحی کار باید به گونه ای باشد که ضوابط ایمنی در آنها به طور کامل و جامع رعایت شود. 

وی از واحدهای مشابهی هم گفت که در سطح کشور فعال هستند و می بایست به جهت جلوگیری از حوادث مشابه، رعایت ضوابط ایمنی در آنها هم تذکر داده شود. 

وزیر کشور، اقدامات دستگاه های اجرایی استان را در مواجهه با این حادثه، قابل قبول خواند و گفت: مدیریت درست شرایط سبب شد این حادثه تلفاتی نداشته باشد. 

وحیدی با تشکر از آتش نشان ها و نیروهای امدادی که همواره در خط مقدم بحران ها و حوادث هستند، اظهار داشت: این حضور پررنگ مدیران در جلسه، نشان دهنده پای کار بودن آنها و قابل تحسین است. 

* اظهارت استاندار خراسان جنوبی پس از جلسه ستاد بحران با حضور وزیر کشور

استاندار خراسان جنوبی گفت: به فرماندهی رئیس مدیریت بحران کشور، عملیات جدید اطفای حریق در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند از دو جبهه در حال انجام است.

جواد قناعت دوشنبه شب اظهار کرد: امروز عصر وزیر کشور برای بررسی روند حادثه به خراسان جنوبی سفر کرد و جلسه ستاد مدیریت بحران استان به ریاست وی  برگزار شد.

وی با بیان اینکه مباحث مختلفی از دلایل بروز حادثه و کمی و کاستی‌ها در این ستاد مورد بررسی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در نهایت تصمیم بر این شد که با استفاده از فوم‌هایی که وارد استان شده، تیم‌های آتش نشان از دو جبهه وارد منطقه شوند.

استاندار افزود: در یک جبهه که ۱۴ مخزن سوخت داشتیم و دیشب آتش سوزی اصلی در این منطقه بود تیم‌ها وارد عملیات شدند و خوشبختانه در این جبهه و منطقه شاهد اطفای حریق بودیم و آتش خاموش شد.

قناعت با اشاره به جبهه دوم که چهار مخزن اصلی وجود دارد و دو مخزن همچنان شعله ور است هم گفت: از این جبهه هم تیم‌های آتش نشانی با فوم‌های سنگینی که امروز وارد استان شده دارند وارد عملیات می‌شوند که اگر مشکل خاصی پیش نیاید امیدواریم که بتوانند عملیات اطفا را انجام دهند.

وی تصریح کرد: اگر هم به دلایلی عملیات در جبهه دوم انجام نشد، پودرهای یدید سدیم که وارد استان شده را فردا اول صبح از طریق بالگرد بر روی جبهه دوم که شعله ور است، می ریزیم.

به گفته وی؛ اگر امشب اطفای حریق انجام شد که چه بهتر و اگر انجام نشده فردا از طریق پودرهای یدید سدیم امیدواریم بتوانیم به صورت کامل اطفای حریق را انجام دهیم.

* گزارشی از آخرین وضعیت آتش سوزی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: نداشتن خسارت جانی و جلوگیری از سرایت آتش به دیگر واحدها، دو کار مهم در مدیریت حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بود. 

علیرضا عباس‌زاده شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت:با توجه به حادثه آتش‌سوزی که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند اتفاق افتاد، پیگیری‌هایی انجام شد که امروز وزیر کشور به همراه معاون عمرانی وزارت کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور در محل حادثه حضور یافتند.

معاون استاندار با اشاره به برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان با حضور وزیر کشور و همه مدیران و دست‌اندکاران اطفای حریق منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، گفت: گزارش ساعات اولیه تا مقطع حضور وزیر در جلسه، به طور کامل بررسی شد و با توجه به نظر کارشناسی و آمادگی که برای اطفای حریق در مجموعه آتش‌نشانی شهرداری بیرجند بود یک مرحله اطفای حریق در بخشی که ایمنی مناسب برای امکان اطفای حریق داشت، آغاز شد و اکنون هم این عملیات در حال اجرا است. 

وی ادامه داد: امیدواریم مرحله اول اطفای حریق آتش‌نشانی به پایان برسد و بعد یک ارزیابی از نتایج این عملیات داشته باشیم.

عباس‌زاده با بیان اینکه براساس هماهنگی که با مجموعه ستاد مدیریت بحران کشور انجام شد، هواپیمای حامل مواد اطفای حریق شامل فوم سنگین و انواع کیسه‌های یُدید سدیم وارد استان می‌شود، افزود: این محموله بلافاصله تخلیه و با نظر کارشناسان پخش فرآورده‌های نفتی و منطقه ویژه اقتصادی در صورتی که امکان استفاده از این مواد اطفای حریق باشد از طریق هوایی با سه هلی‌کوپتر و همچنین از طریق آتش‌نشانی به صورت زمینی اقدام خواهد شد تا اطفای حریق را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم.

معاون استاندار با اشاره به اینکه در اثر این آتش‌سوزی خسارتی به مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند وارد شده، گفت: ۱۸ مخزن میعانات گازی در این واحد شعله‌ور شد که غیر از دو تا از مخازن که هنوز به حالت انفجار نرسیده، بقیه منفجر و سوخته است.

به گفته وی؛ اکنون برای این دو مخزن باقی‌مانده احتمال انفجار وجود دارد و تمام نگرانی ما و رعایت مسائل فنی برای اطفای کامل حریق بخاطر امکان انفجار این دو مخزن می‌باشد که ممکن است برای امدادگران و آتش‌نشانان خطر جانی داشته باشد.

عباس‌زاده تأکید کرد: به محض اینکه مطمئن شویم خطر جانی نیروهای آتش‌نشانی را تهدید نمی‌کند اطفای حریق صورت می‌گیرد والا باید شاهد سوختن مواد سوختی باشیم و با روش خودسوزی این مرحله را به پایان برسانیم.

معاون استاندار در ادامه گفت: اصل عملیات برای اطفای حریق روز گذشته انجام شد یعنی کمربند حفاظتی تشکیل و کارهای اولیه برای اطفای حریق انجام شده بود. 

وی خاطرنشان کرد: با تدابیر مدیریتی و رعایت اصول ایمنی دو کار فوق‌العاده یعنی جلوگیری از گسترش آتش به واحدهای همجوار و نداشتن خسارت جانی انجام شد.

عباس‌زاده در پایان افزود: زمانی که ضمانت لازم را برای ایمنی جان امدادگران و آتش‌نشانان داشته باشیم عملیات اطفای حریق را با سرعت بیشتری پیش خواهیم برد.

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام