رد کردن لینک ها

خاموش شدن آتش در سومین روز حادثه مینی پالایشگاه بیرجند + فیلم

شعله‌های آتش در پالایشگاه‌ کوچک مقیاس منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با تلفیق اطفای حریق هوایی و زمینی در سومین روز حادثه فروکش کرد اما خنک‌سازی مخازن تا ایمن شدن شرایط همچنان ادامه دارد.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقصادی خراسان جنوبی،مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ساعاتی بعد از وقوع حادثه گفت: شرایط آتش‌سوزی در منطقه وارد مرحله‌ای شده که باید اجازه دهیم خودسوزی مخازن انجام شود و به فکر حفظ جان امدادگران و افرادی باشیم که در منطقه حضور دارند.

محمدعلی آخوندی افزود: حریق در یکی از مخازن واحد پتروپالایش منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه (یکشنبه) اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریبا اطفای حریق پیشرفت داشت اما از ساعت حدود ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد.

این وضعیت ادامه داشت تا اینکه استاندار خراسان جنوبی شامگاه یکشنبه اعلام کرد: در ساعات پایانی عصر شاهد فروکش کردن آتش در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بودیم و تقریبا آتش کنترل شده است.

جواد قناعت افزود: آتش‌سوزی صبح یکشنبه از یکی از مخازن مینی پالایشگاه شرکت آذران صنعت مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند شروع شد و در ساعات اولیه در حال مهار شدن بود اما متاسفانه ماهیت میعانات گازی به گونه‌ای است که باعث توسعه آتش می‌شود لذا برای حفظ جان آتش نشانان و تیم‌های امدادی ناچار شدیم که منطقه را تخلیه کنیم تا رعایت فاصله ۵۰۰ متری انجام شود.

همان روز رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر کشور نیز در ارتباط تلفنی با استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت حادثه آتش‌سوزی در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را جویا شدند.

مچنین نشست مدیریت بحران حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند عصر یکشنبه به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی و بعد از بازدیدهای میدانی و جلسات تصمیم‌گیری مکرر که در صحنه حادثه انجام شده بود، به منظور تدبیر راهکارهای لازم برای اطفای حریق برگزار شد.

تاکید بر حفظ جان نیروهای حاضر در صحنه و ممانعت از انجام هر اقدامی که سلامت افراد را به خطر بیندازد، الزام همه دستگاه‌ها به اینکه تمامی امکانات در اختیار خود را به میدان بیاورند و مدیریت شرایط برای جلوگیری از ادامه آتش سوزی از مباحثی است که در این جلسه عنوان شد.

صبح روز دوم حادثه مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به شرایط مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، آتش همچنان ادامه دارد اما محدود و کنترل شده است.

محمدعلی آخوندی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هنوز سه مخزن این واحد به مرحله انفجار نرسیده هرچند بخشی از آنها در آتش سوخته اما بررسی می‌کنیم که این سه مخزن را با فوم سنگین از خطر انفجار نجات دهیم.

وی گفت: علیرغم بزرگ بودن حجم حادثه اما خسارت جانی نداشتیم البته خسارت‌های وارده به کارخانه پس از بررسی کارشناسی و دقیق باید توسط بیمه جبران شود.

دیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: دود موجود در آسمان ناشی از سوخت هیدروکربن‌های سبک و سنگین، گازهای سمی و شیمیایی خاصی ندارد و مشکلی از لحاظ مسمومیت ایجاد نمی‌کند.

جلسه ستاد مدیریت بحران استان به منظور بررسی آخرین وضعیت آتش سوزی مینی پالایشگاه به ریاست استاندار خراسان جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد و جواد قناعت در این جلسه اعلام کرد که در مرحله کنترل حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هستیم و محموله فوم‌های سنگین برای اطفای حریق در حال انتقال به استان است.

وی همچنین در حاشیه بازدید میدانی از محل حادثه به خبرنگاران گفت: ۱۰ تن پودر خفه کننده آتش “یدید سدیم” بارگیری شده و در حال ورود به استان است همچنین فوم سنگین برای اطفای حریق وارد بیرجند می‌شود.

وزیر کشور نیز بعد از ظهر دوشنبه برای بررسی ابعاد حادثه و روند عملیات اطفای حریق وارد خراسان جنوبی شد و بلافاصله در محل حادثه حضور یافت.

احمد وحیدی در این بازدید میدانی از مسئولان مربوطه درباره این پالایشگاه کوچک مقیاس، نوع سوخت، نحوه شروع آتش‌سوزی و گسترش آن توضیح خواست که پاسخ‌های لازم ارائه شد. نحوه امدادرسانی و اجرای عملیات اطفای حریق از سوی آتش نشانی، هلال احمر، شرکت نفت و دیگر دستگاه‌های مربوطه نیز به صورت میدانی بررسی شد.

پس از آن جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی با حضور وزیر کشور در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بدون حضور خبرنگاران برگزار شد که چهار ساعت و نیم به طول انجامید.

وزیر کشور در حاشیه این جلسه گفت: عملیات اطفای حریق مینی پالایشگاه بیرجند طبق روال در حال انجام است اما ارزیابی‌های ایمنی و علت دقیق حادثه نیاز به بررسی بیشتر دارد که باید در وقت خود رسیدگی شود.

وحیدی با اشاره به اینکه کمیته‌ای برای بررسی این حادثه وجود دارد اظهار کرد: اولین مسئولیت برعهده بخش خصوصی است که این اتفاق رخ داده سپس در سطح استان با مدیریت بحران زیر نظر استاندار و مشارکت بخش‌های ذیربط که اینجا مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارند، موضوع حادثه از ابعاد مختلف بررسی خواهد شد تا دلایل روشن شود.

وی همچنین گفت: نیاز به امکانات بیشتری از قبیل فوم برای خاموش کردن آتش بوده که از جاهای دیگر تامین شده و در راه استان است.

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام