رد کردن لینک ها

دورهمی صمیمی بخش خصوصی خراسان جنوبی با اصحاب رسانه/درد ودل‌های ۴ساعته

نخستین دورهمی بخش خصوصی استان شامل منطقه ویژه اقتصادی، اتاق بازرگانی،اتاق تعاون واتاق اصناف درحالی با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد که این دورهمی صمیمی ۴ ساعت طول کشید و برهمکاری‌ها تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، بخش خصوصی از بانوان اصلی دولت به شمار میرود واگردولتها میخواهند در اجرایی ساختن امور موفق باشند باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند.

کارشناسان معتقدند بخش خصوصی باید عهده دار مباشرت واجرای فعالیتهای اقتصادی باشد واین امر یک موضوع کاملا جدی است که این همکارهی ها مانند یک عقد است که باید دو طرفه باشد وهمان گنه که دولت به توانمندسازی بخش خصوصی همت میکند بخش خصوصی هم ریسک پذیر باشد.

کارشناسان معتقدند دولت باید در عین کمک به ارتقای توانمندیهای بخش خصوصی به ایفای نقش نظارتی خود بپردازد وانجام فعالیتهای اقتصادی را به بخش خصوصی بسپارد که بر فعالیتهای منطق اقتصادی حاکم است.واز ان جایی که امروز یک شرایط مناسب بین المللی و آرامش و ثبات داخلی فراهم شده که دیگر مردم برای هر روزشان اضطراب و التهاب یک تصمیم گیری جدید و یک اتفاق ناخواسته در عرصه اقتصادی را ندارند و شرایطی فراهم شده که همه احساس آرامش و امید به آینده دارند و شکر این نعمت استفاده صحیح از آن است.

برای نخستین بار بخش خصوصی استان خراسان جنوبی متشکل از سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، اتاق تعاون،اتاق بازرگانی واتاق اصناف در قالب دبیرخانه بخش خصوصی استان دور هم جمع شدند تا با برگزاری یک دورهمی با حضور اصحاب رسانه استان،آخرین وضعیت تعامل با رسانه ها در راستای برطرف شدن مشکلات استان را بررسی کنند.

این دورهمی صمیمانه که ۴ ساعت طول کشید، خروجی بسیار خوبی هم برای اصحاب رسانه وهم برای مدیران بخش خصوصی استان داشت.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در این دورهمی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یک مجموعه مرتبط جهت ورود به بازار افغانستان بازارهای کشورهای آسیای میانه و همچنین بازارهای بین المللی نیازمند انتخاب استراتژی‌های مناسب در حیطه صنایع مورد نظر است اظهارداشت: تصمیم‌گیری در زمینه ورود به بازارهای مورد بحث از اهمیت زیادی برخوردار بوده و اثر بخشی و موفقیت منطقه در حوزه‌های مختلف اقتصادی منوط به تصمیم گیری مناسب برای استفاده از این ظرفیت‌ها است.

زارعی با اشاره به فرصت‌های مرز ماهیرود گفت: چشم‌انداز مثبت در زمینه رشد اقتصادی افغانستان، بهره‌مندی از منابع غنی معدنی و کانی‌های غیر فلزی، وجود امنیت بالا در نواحی مرزی استان و ایجاد بستر مناسب برای توسعه سرمایه گذاری، وجود برخی از صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان و امکان فراوری مواد خام وارداتی از افغانستان و همسایگان و صادرات مجدد با توجه به منابع طبیعی سرشار افغانستان و نیاز بالای کشور افغانستان به فراورده‌های نفتی جمهوری اسلامی، حجم بالای واردات افغانستان به فرآورده‌های نفتی جمهوری اسلامی، وجود مواد اولیه و خام کشاورزی در کشورهای همسایه و مخصوصا افغانستان و ظرفیت بالای کشور افغانستان در تولید مواد خام، تشابهات فرهنگی از دیگر فرصت‌هاست.

زارعی افزود: خبرنگاران هم در انتخاب تیرهای خود دقت کنند که در جذب سرمایه گذار تاثیرگزار است اما از طرفی هم باید مطالبه گرایی داشته باشند.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود در اتاق بازرگانی بیرجند نشست‌های تخصصی با خبرنگاران دنبال شود تا از این ظرفیت‌ رسانه بیش از گذشته استفاده شود.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان هستیم افزود: اتمام مراحل اخذ مجوز برای تجار و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در کمتر از ۴۸ ساعت، فعالیت هم‌پیوندی با گمرک رسمی مرز ماهیرود، بازارچه‌های مرزی و پایانه‌های مرزی، وجود بازار مصرف بالقوه محصولات صادراتی در افغانستان پاکستان، آسیای مرکزی از دیگر مزایا است.

وی با بیان اینکه یکی از تاثیرهای مهم شکل گیری منطقه ویژه اقتصادی در خراسان جنوبی ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است گفت: نقش حضور سرمایه گذاران و ایجاد مراکز و واحدهای تولیدی در این مناطق از مهاجرت جوانان جویای کار بومی به مراکز استان‌ها تا حدود زیادی جلوگیری می‌کند.

سرمایه گذاران قبل از ورود به استان شرایط استان را براساس تیرهای شما خبرنگاران ارزیابی می‌کنند، پس تیترهای شما خبرنگاران در جذب سرمایه گذاران تاثیرگزار است.

حسین زارعی افزود: در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی مجوزهای سرمایه گذاری ۲۴ ساعته صادر می‌شود و در چند سال گذشته با ۱۲۴ سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی عقد قرارداد داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه زیرساخت‌ها بحث پرواز بسیار مهم است، بیان کرد: تا زمانی که ما به بخش خصوصی ورود پیدا نکنیم و ایرلاین را در استان ثبت نکنیم، مشکل پروازهای استان حل نخواهد شد.

گلوی بخش خصوصی فشرده است

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی با بیان اینکه  گلوی بخش خصوصی به شدت فشرده و مجراهای تنفسی آن گرفته می‌شود،اظهارداشت: به عنوان مثال در خصوص انتصاب چهار مدیر اقتصادی خراسان جنوبی با کدام بخش خصوصی مشورت می‌شود.

حسینی عنوان کرد: همه ما باید با همراهی هم توسعه استان را رقم بزنیم، نشست هم اندیشی اصحاب رسانه و بخش خصوصی در استان پیگیری شود .

وی بیان داشت:خبرنگاران از عملکرد بخش خصوصی انتقاد کنند چرا که انتقاد سازنده کمک کننده توسعه استان است، بیان کرد: یک جامعه متاثر از عملکرد ماست و ما به عنوان بخش خصوصی نتوانسته ایم به وظیفه خودمان نسبت به توسعه استان به خوبی عمل کنیم.

حسینی تاکید کرد:۸۰درصد اقتصاد کشور در دست دولت است ودر بقیه اقتصاد هم دولت به شدت مداخله دارد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن وکشاورزی خراسان جنوبی هم خبرنگاران را چشمان بیدار جامعه وارکان مهم توسعه استان وکمک کننده دانست وافزود:باید خبرنگاران به صورت تخصصی فعالیت داشته باشند.

سهم خراسان جنوبی را از اقتصاد کشور افزایش دهیم

خامه زر با تاکیدبراینکه امید است با همدلی وهمراهی سهم استان را از اقتصاد کشور افزایش دهیم گفت:مشکلات مستمر استان در سرتیتر رسانه نقش موثری در جذب نشدن سرمایه گذاران وتوسعه دارد هرچند معتقدیم بیان مشکلات استان باید به صورت کارشناسی مطرح شود.

وی با تاکید براینکه مطالبات باید در سایه تعامل باشد ونباید خودمان را پشت برخی از مسائل که حوزه بخش خصوصی را التهاب میبخشد قایم کنیم ادامه داد: انتقال مستمر مشکلات استان به خارج از خراسان جنوبی در جذب نشدن سرمایه گذاران ودر مجموع در توسعه تاثیر گذار است.

خامه زر با تاکید براینکه خبرنگاران از واقعیتها نترسند گفت:سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور ۱۰ و۱۲درصداست.

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم با بیان اینکه  دولت سیزدهم نگاه خوب و ویژه به حوزه سرمایه گذاری دارد اما پیام خوب انقلاب دولت به استان ما نرسیده است گفت: : عمده اشتغال خراسان جنوبی در بخش اصناف است، به عنوان مثال سرانه مشتری برای هر واحد صنفی در آمریکا به ازای هر هزار نفر یک واحد است، در اروپا این رقم ۷۰۰ نفر است، در کشورهای توسعه یافته ۱۸۰ نفر،  در ایران ۳۰ نفر و در خراسان جنوبی ۲۱ و در بیرجند ۱۵ نفر است.

جعفرپور با تاکید براینکه شورای اطلاع‌رسانی اقدام سنجیده‌ای است چرا که باید به گونه‌ای قلم بزنیم که هم ظرفیت‌ها و مشکلات استان مطرح شود و هم در حوزه توسعه سرمایه گذاری و گردشگری دچار مشکل نشویم افزود: اطلس سرمایه گذاری باید توسط بخش خصوصی نوشته شود و این موضوع خیلی مهم است،.

وی بیان کرد: اولویت‌های ما در استان به درستی سنجیده نشده است، اسناد بالادستی ما متناسب با اقیلم و واقعیت‌های استان نیست و بخش خصوصی استان به یک همگرایی رسیده و کسی نمی‌تواند از این خلاء سو استفاده کند، همه ما یک ید واحد برای توسعه اقتصادی استان هستیم

در این دورهمی هر کدام از خبرنگاران به بیان نظرات خود پرداختند .

انتهای پیام/۲۵۴

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام