رد کردن لینک ها

لزوم جذب سرمایه گذاران افغانستانی در مناطق ویژه اقتصادی

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت:یکی از مهمترین راهکارهای افزایش روابط اقتصادی با افغانستان جذب سرمایه‌گذاران این کشور و سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی است.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی،حسن رحیمی زاده اظهار داشت: سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در مناطق ویژه اقتصادی از این جهت حائز اهمیت است که تنش‌های سیاسی نمی‌تواند در فعالیت آن خللی به وجود آورد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای رونق اقتصادی با افغانستان بهبود وضعیت زیرساخت‌های حمل و نقل است، گفت: به طور طبیعی وقتی که فرودگاه بیرجند پرواز به سمت افغانستان داشته باشد این ارتباط افزون خواهد شد.

رحیمی زاده در پاسخ به این سؤال که طرف افغانستانی همواره از کمی واردات ایران از افغانستان گلایه دارد، بیان‌کرد: به واسطه برخی از بحران‌های ارزی در سال‌های قبل گذشته محدودیت هایی در زمینه واردات برخی از کالا مقرر شده است که محدود به افغانستان نیست و از طرفی افغانستان کشور تولید کننده نیست که وارداتی از این کشورها داشته باشیم.

واردات محصولات کشاورزی قوانین قرنطینه‌ای سختی دارد

وی ادامه‌داد: ما از افغانستان بیشتر می توانیم محصولات کشاورزی وارد کنیم که آن هم قوانین قرنطینه‌ای و بهداشتی بسیار سختی دارد.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی یادآور شد: یکی دیگر از مهمترین راهکارهای افزایش تعاملات با افغانستان بحث کشت فراسرزمینی به واسطه منابع آبی موجود در این کشور است که البته جهاد کشاورزی نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارد.

رحیمی زاده با اشاره به برخی آمارهای ۱۱ ماهه صادرات در خراسان جنوبی گفت: کل کالاهای صادراتی خروجی از طریق گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ تاکنون از نظر ارزشی ۶۷۶ میلیون و ۵۰۰ هزار و ۳۵۳ دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش سه درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: عمده اقلام صادرات قطعی گمرک استان در این مدت شامل صیفی جات، سیمان، هیدروکربن سبک، کاشی و سرامیک، گازوئیل و خرما و روغن سوخت تقطیری، قیر و میلگرد بوده است.

افغانستان در صدر صادرات از خراسان جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی یادآور شد: نکته قابل توجه این است که افغانستان در صدر این صادرات قرار دارد و بعد از آن کشورهای عراق، پاکستان و ترکمنستان قرار دارند که آن‌ها نیز همسایه ایران هستند.

انتهای پیام/

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام