رد کردن لینک ها

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی استان: هیچ اصراری برای مراجعه کامیون ها به منطقه ویژه اقتصادی نداشته و نداریم!

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی استان هیچ اصراری برای مراجعه کامیون ها به منطقه ویژه اقتصادی نداشته و نداریم! چند روز اخیر برخی رسانه های استان گزارشاتی از گلایه جمعی از رانندگان تانکرهای حامل سوخت که پس از مدتی، مجددا برای دریافت نوبت تخلیه محموله های خود در مرز ماهیرود باید به سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی استان در ۱۲ کیلومتری شهر بیرجند مراجعه کنند، منعکس کردند. تعدادی از این رانندگان در مصاحبه با خبرنگاران این رسانه ها، طی مسیر تا سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی استان را باعث صرف وقت و هزینه اضافی برای خود دانسته و با گلایه از لغو نوبت دهی اینترنتی، خواستار اینترنتی شدن مجدد نوبت دهی تخلیه سوخت صادراتی تانکرها در مرز ماهیرود شده بودند. مراجعه تانکرها به منطقه ویژه اقتصادی برای نوبت دهی، اجحاف در حق رانندگان است حمیدی، دبیر انجمن صنفی رانندگان شهرستان بیرجند هم لزوم مراجعه به سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی استان برای اخذ نوبت تخلیه را نوعی اجحاف در حق رانندگان ذکر کرده و با اشاره به اینکه این امر، هدر رفتن گازوئیل، استهلاک کامیونها، افزایش تردد جاده ای و احتمال بروز حوادث را در پی دارد، گفته بود: علاوه بر این، رانندگان برای دریافت نوبت تخلیه در منطقه ویژه اقتصادی باید ۱۵ هزارتومان بپردازند و اگر استقرارشان در آنجا یک روز بیشتر به طول انجامد، باید ۱۵ هزار تومان دیگر هم بپردازند ضمن اینکه حدود ۶۰ هزار تومان نیز از سوی شرکت‌های حمل و نقل از رانندگان دریافت می شود و صرف وقت را نیز باید به این مشکلات اضافه کرد. و اما برگردیم به حدود ۱۵ روز پیش…. در تاریخ ۱۸ شهریور ماه امسال دکتر نخعی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از رفع مشکل مراجعه رانندگان تریلی های حامل سوخت به سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی استان برای نوبت دهی تخلیه محموله سوخت خود در مرز ماهیرود با راه اندازی سیستم نوبت دهی اینترنتی در مبدا خبر داده بود. گلایه نماینده مجلس به لغو نوبت دهی اینترنتی کامیونها و تانکرها برای تخلیه بار در مرز ماهیرود از چند روز پیش که مجددا نوبت دهی اینترنتی لغو شد و اعلام گردید که تانکرها باید برای اخذ نوبت مجددا به منطقه ویژه اقتصادی مراجعه کنند، دکتر نخعی با گلایه از این موضوع، لغو نوبت دهی اینترنتی را مصداق یک رانت و فساد مشهود دانسته و گفت: اگر در مسیر مراجعه به منطقه ویژه اقتصادی، حادثه ای برای تانکرهای حامل سوخت رخ دهد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

اصلا چه نیازی است که تانکرها مسیری اضافه را تا منطقه ویژه اقتصادی برای دریافت نوبت تخلیه سوخت شان در مرز ماهیرود، طی کنند؟
وی با اشاره به مزایای نوبت دهی اینترنتی تخلیه بار تانکرهای حامل سوخت، مراجعه این تانکرها به منطقه ویژه اقتصادی برای دریافت نوبت تخلیه را تنها برای دریافت پول اضافی از رانندگان ذکر کرد و خواستار لغو آن و از سرگیری دوباره نوبت دهی اینترنتی شد.
صف چندین کیلومتری کامیونها و تانکرها در مرز ماهیرود و آغاز ماجرا در سال ۹۲
البته مشکل اخذ نوبت تخلیه بار در مرز ماهیرود چیز تازه ای نیست و سابقه آن به حدود ۹ سال پیش برمی گردد که تشکیل صفهای طویل و چندین کیلومتری کامیونها و تانکرها در مرز ماهیرود در آن مقطع، صدای رانندگان را درآورده بود که در همان زمان هم باعث ورود رسانه ها به موضوع شد. در ادامه، مشکل تردد و توقف این کامیونها در اطراف ساختمان اداره کل گمرک استان در ابتدای بلوار غفاری شهر بیرجند پیش آمد که باعث اعتراض شهروندان شد و برای رفع این مشکل، مقرر شد تانکرها برای اخذ نوبت به سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی مراجعه کنند و…
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی استان در این باره گفت: سال‌های ۹۱، ۹۲ بود که به دلیل تشکیل صف های ۱۷، ۱۸ کیلومتری ‌کامیونها و تانکرها در مرز ماهیرود، مقرر شد آماری از این کامیونها بگیریم که بر این اساس، مشخص شد تعداد ۹۸۰ دستگاه کامیون از یک تا ۶ ماه در محل باقی مانده بودند و به دلایل مختلف، تخلیه نمی شدند.
ازدحام کامیون ها و تانکرها در سطح شهر و اعتراض شهروندان
مهندس زارعی افزود: به دستور استاندار وقت(مهندس قهرمان رشید) باید نسبت به تخلیه کامیونهایی که مشکل تخلیه نداشتند اقدام می شد و مابقی برای تعیین تکلیف تا زمان طی مراحل اخذ مجوز نهایی به استان برگشت داده شوند. وی اضافه کرد: در آن مقطع با توجه به‌ استقبال زیاد رانندگان کامیونها، پایانه باربری ظرفیت کافی نداشت و این خودروهای سنگین بعضا در محدوده ساختمان اداره کل گمرکات استان در ابتدای بلوار غفاری بیرجند مستقر می شدند که صدای شهروندان به خاطر ازدحام و شلوغی ایجاد شده، در آمد و باز رسانه ها هم به موضوع ورود کردند و خواستار جمع آوری کامیون ها و تانکرها از سطح شهر بیرجند شدند. وی اظهار کرد: بار دیگر، استاندار وقت(مهندس خدمتگزار) به مدیر کل وقت گمرکات استان دستور داد که باید ظرف ۴۸ ساعت این خودروهای سنگین از سطح شهر جمع آوری و در مکانی امن نگهداری شود .

به ناچار حدود ۵ میلیارد تومان برای تأمین زیرساخت استقرار تانکرها هزینه کردیم
وی ادامه داد: در نهایت، از آنجا که سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی استان در دشت مرک در ۱۲ کیلومتری شهر بیرجند در دست احداث بود، پیشنهاد استقرار کامیونها و تانکرها در محوطه سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی را مطرح کردند و با وجود مخالفت سازمان منطقه ویژه اقتصادی، با دستور استاندار وقت، مقرر شد این خودروهای سنگین برای نوبت دهی به سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی بروند. مهندس زارعی همچنین گفت: ما به ناچار در آن مقطع ۴ تا ۵ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های لازم هزینه کردیم تا مشکل شهروندان و رانندگان مرتفع گردد و زیرساخت کافی را آماده نماییم.
سامانه نوبت دهی اینترنتی با زیرساخت لازم را با صرف ۱۵۰ میلیون تومان راه اندازی کردیم
وی تصریح کرد: در ادامه با افزایش صادرات به افغانستان از طریق مرز ماهیرود و وقوع یک مورد آتش سوزی کوچکی که البته به موقع و قبل از گسترش، مهار شد کارگروهی تشکیل دادیم و با صرف حدود ۱۵۰ میلیون تومان، سامانه نوبت دهی اینترنتی با زیرساخت لازم را راه اندازی کردیم که با این اقدام، در حالی که حدود ۱۳۰۰ کامیون را برای اخذ نوبت در انتظار داشتیم نوبت دهی از مبدا ساماندهی شد و همزمان با رسیدن کامیون های افغانستان، برای کامیون های ایرانی، نوبت و مجوز تخلیه صادر می شد و تعداد کامیون های دپو شده را از حدود ۱۳۰۰ کامیون به حدود ۲۵۰ کامیون رساندیم.
هیچ اصراری برای مراجعه
کامیون ها به منطقه
ویژه اقتصادی نداشته و نداریم
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی استان افزود: با این حال باز هم بنابه دلایلی از قبیل وجود محموله های قاچاق و مشکلاتی که در خصوص تبادلات تجاری ایجاد می شد رانندگان به ناچار باید تا رفع مشکل در مرز مستقر می شدند که به خاطر نبود امکانات، با مسائلی روبرو و معترض بودند. مهندس زارعی با بیان اینکه هیچ اصراری برای مراجعه کامیونها و تانکرها به منطقه ویژه اقتصادی نداشته و نداریم، اضافه کرد: تمام حرف و خواسته ما این است که باتوجه به اجتناب ناپذیر بودن توقف و معطلی رانندگان در مرز ماهیرود، به گونه ای برنامه ریزی شود تا برای رانندگان و منطقه ویژه اقتصادی مشکلی برای پیگیری امور، به وجود نیاید.
همچون گذشته، آماده کمک
برای رفع مشکل رانندگان هستیم
وی اظهار کرد: ما این آمادگی را داریم تا چنانچه در هر نقطه ای زمینه نوبت دهی به رانندگان به منظور رفع مشکلات آنان، فراهم شود همچون گذشته در راستای تأمین زیرساخت های لازم برای رفاه حال رانندگان، همکاری و مشارکت نماییم .

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام