رد کردن لینک ها

کاشت درخت توسط خانواده‌های شهدا در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی/خانواده‌های شهدا به یاد عزیزان شهیدشان درخت کاشتند

به مناسبت ۲۲ اسفندماه همزمان با روزبزرگداشت شهدا، جمعی از خانواده‌های شهدا به یاد عزیزان شهیدشان در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی درخت کاشتند.

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی،همزمان با ۲۲ اسفندماه روز گرامیداشت شهدا،با حضور تعدادی از خانوادههای شهدا، اعم از همسرشهید،پدرشهید،جانباز، به نیت شهدا تعدادی درخت در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی کاشته شد.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه در قرآن کریم تاکید شده که شهدا، زنده هستند و مایه حیات در زندگی معنوی انسان‌ها به شهدا ختم می شود.افزود: امروز به نام نامی شهدای سرافزار درخت می‌کاریم تا این پیام را به نسل آینده برسانیم که اگر استوار هستیم و در برابر ناملایمات استقامت می‌کنیم، به واسطه از خود گذشتگی شهدا است .

نصرآبادی افزود: به یادگار و به تبعیت از شهدا درخت می‌کاریم و از خداوند متعال می‌خواهیم که در حفظ و حراست از نظام اسلامی دنباله رو شهیدان خونین بالی باشیم که در عرصه دین باورری و ولایت محوری تفکر و هدف امام حسینی داشتند.

مدیر کل منابع طبیعی وابخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه اگر امروز نامی از اسلام و حکومت اسلامی وجود دارد به برکت شهدا و محرم و صفر امام حسین (ع) است افزود: لذا امروز درختانی سبز می‌کاریم تا رهرو سبز امام حسین (ع) و عاشورایی و شهدایی باشیم و در جهت رشد و حرکت ایران اسلامی گام برداریم.

وی ادامه داد: شهدا به ما زندگی و حیات بخشیدند و باید قدرشناس خون مطهر شهدا و ایثار خانواده شهدا و مجاهدان اسلام باشیم که امنیت و اقتدار را برای ما به ارمغان آوردند.

مدیر کل منابع طبیعی وآبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به طرح مردمی یک میلیارد درخت اظهار کرد: سهم خراسان جنوبی در این طرح کاشت ۱۶ میلیون درخت است و همچنین در سال ۱۴۰۲ دو میلیون و ۱۷۵ تولید نهال داشته‌ایم و ۳۴۳ هزار و ۱۴۱ کاشت نهال داشته‌ایم..

نصرآبادی با بیان اینکه این طرح‌ها در ۲۹ روستای استان اجرایی شده که نقش بسزایی در نگهداشت جمعیت داشته است، اظهار کرد: از مجموع پروژه‌های افتتاحی، ۱۱ پروژه آبخیزداری و مابقی بیابان‌زدایی و کاشت نهال است.

وی با اشاره به اینکه برنامه کاشت درخت امروز در منطقه ویژه اقتصادی، به دنبال ادامه برنامه‌های هفته منابع طبیعی است بیان کرد: پویش‌های نهال‌کاری در سطح جامعه به ویژه خانواده‌ها، مراسم کاشت نهال با مشارکت شهرداری، برگزاری نشست علمی با دانشجویان و هیئت علمی از جمله برنامه‌هایی بود که تاکنون از هفته گذشته اجرا شد..

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، با اشاره به شرایط آب و هوایی و اقلیم استان، بیان کرد: مقابله با پدیده‌هایی اعم از فرسایش خاک، خشک‌سالی و دیگر پدیده‌های ناشی از تغییر اقلیم نیازمند فرهنگ‌سازی و مشارکت مردمی است.

نصرآبادی با بیان اینکه ۱۲۶ پویش مردمی از اقشار مختلف برای نهال‌کاری داشته‌ایم، افزود: همچنین مقرر شده بر اساس تفاهم‌نامه‌ای با بسیج و سپاه، ۳۰ هزار اصله درخت کاشت شود.

وی بیان کرد: با همکاری شرکت آبفای استان و در راستای استفاده از پساب فاضلاب بیرجند، ۶ هزار اصله نهال غیر مثمر در ۲۷ هکتار کاشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: افرایش کانون‌های فرسایش بادی به ۳۲ را در خراسان جنوبی را داشته‌ایم که متأسفانه به دنبال خشک‌سالی‌های چند ساله رخ داده است.

نصرآبادی با اشاره به تغییر اقلیم در سطح جهان، ایران و استان، بر لزوم گفتمان سازی و اعتمادسازی در راستای جلب مشارکت مردم تاکید کرد و گفت: سال گذشته طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور وارد فاز اجرایی شد که سهم هر ایرانی کاشت سه نهال است.

وی افزود: اجرای این طرح یک تکلیف قانونی است و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری تکلیف شرعی هم محسوب می‌شود.

نصرآبادی با اشاره به افزایش کانون‌های فرسایش بادی استان از ۲۸ به ۳۲ کانون بر اثر خشکسالی گفت: سرانه فضای سبز استان نسبت به جمعیت وضعیت خوبی دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه منابع طبیعی دیگر صحبت از امنیت غذایی نیست بلکه حرف از اقتدار غذایی است که با حمایت از منابع طبیعی، بخش دامپروری و کشاورزی، منابع آبی و خاکی میسر می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی هم در این مراسم با اشاره به اشتراک شهدا و طبیعت در زندگی بخشی به انسان‌ها گفت: ضمن گرامیداشت یاد شهدا باید نگهدار و قدرشناس طبیعیت باشیم تا در مسیر آینده ایران عزیز همیشه با نشاط، ثابت و استوار باشیم.

زارعی افزود:ثمره شهدا، جانبازان و ایثارگران که فرزندان آنها هستند، مانند درختی که در زمین ریشه کرده است همیشه پابرجاست.

وی بیان داشت:اکنون بعد از گذشت سال‌ها از دوران۰۱:۲۹ بعدازظهردفاع مقدس، اما یاد و خاطره شهیدان هنوز هم یادآور رشادت‌های بی بدیل این عزیزان برای دفاع از خاک وطن است.

زارعی ادامه داد:منطقه ویژه اقتصادی با هدف داشتن فضایی پاک و سالم در کنار توسعه صنعتی، اجتماعی برای کاشت درخت اقدام می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت درختکاری گفت: امسال چهارمین سالی است که در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی خود را مکلف به کاشت درخت کردیم و تاکنون بیش از ۴ هزار اصله نهال درخت در کاشته شده که امروز نیز هزار اصله نهال در سایت مرکزی منطقه ویژه اقتصادی استان کاشته می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی توجه به محیط زیست و منابع طبیعی را وظیفه عمومی دانست و افزود: توجه به محیط زیست تنها مشمول اداره منابع طبیعی نیست و همه اقشار جامعه را شامل می‌شود و باید تلاش شود همان طور که بیرجند تمیزترین شهر کشور نام دارد استان نیز به همین عنوان مشهور شود.

وی گفت: کاشت درخت باعث افزایش ذخیره منابع آبهای زیر زمینی می‌شود و میزان قابل توجهی از آبهای زیرزمینی، بر اثر شهرسازی و برداشت‌های افسارگسیخته، در حال کاهش است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با یادآوری اینکه درخت ضامن سلامتی محیط زیست است تصریح کرد: کاشت درخت و توسعه فضای سبز سبب کاهش آلاینده‌ها، افزایش تولید اکسیژن، تعدیل آب‌‌وهوا، کنترل آب‌های سطحی، پاکیزگی هوا و آرامش روحی می‌شود.

زارعی افزود: بسیاری از کشورهای در حال توسعه دنیا به جنگل‌ها و محیط زیست دست برده‌اند که ادامه این روند، سبب از بین رفتن محیط زیست شده است بنابراین درختکاری از کارهایی است که می‌توان در راستای نجات هوا و فضای کشورها انجام داد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: از ابتدای بهره‌برداری منطقه ویژه اقتصادی در استان تاکنون طبق مطالعات به عمل آمده در زمینه مسائل زیست محیطی، حمایت‌های ویژه‌ای در راستای اجرای طرح‌های صنعتی کم آب بر داشته که خوشبختانه تاکنون اکثر واحدهای مستقر در این منطقه واحدهای کم آب‌بر یا واحدهایی هستند که هیچ نیازی به آب در فرآیند تولید و محصول خود ندارند.

زارعی با اشاره به مزایای آبیاری نوین گفت: از مزایای طرح آبیاری قطره‌ای در این مجموعه می‌توان به مواردی از جمله کاهش میزان شسته شدن، اتلاف کود و مواد مغذی به دلیل آبیاری موضعی، رطوبت در ناحیه ریشه‌ها، کاهش رشد علف هرز و در نتیجه کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و هزینه‌های جاری را در پی دارد و از طرفی بازدهی و پوشش فضای سبز بیشتری را فراهم می‌کند.۰

انتهای پیام/

۰۱:۲۹ بعدازظهر

۰۱:۳۲ بعدازظهر

۰۱:۳۲ بعدازظهر



به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام