رد کردن لینک ها

توجه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به اقدامات زیست محیطی

مسئول ایمنی و بهداشت سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی توجه زیادی به اقدامات زیست محیطی دارد،گفت:تفکیک زباله های قابل بازیافت از کارهای انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی،هفته جهانی زمین پاک یکی از رویداد مهم جهانی به شمار می‌رود که هر ساله در تمام کشورها برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسایل زیست‌محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین برگزار می‌شود.

روز جهانی زمین پاک را که هر ساله در ایران در دوم اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، باید یک جنبش محیط‌ زیستی تلقی کرد تا همگان از اهمیت زمین و مزایای بی بدیل آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند، آگاه شوند.

برگزاری روز زمین پاک، حفظ کردن زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده‌ها است در واقع از آنجایی که زمین همواره با پیشرفت تکنولوژی های نوین در معرض خطر و آسیب هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را در هر نقطه از دنیا به چالش خواهد کشید، نامگذاری چنین روزی برای فرهنگ سازی از ضروریات بود.

برای نخستین بار ایده نامگذاری چنین روزی در سراسر جهان را در ۱۹۶۹میلادی جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. اوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد.

بدین ترتیب روز جهانی زمین پاک در سراسر دنیا به عنوان نمادی از ترویج فرهنگ حفاظت و نگهداری از محیط زیست و محیطی که در آن زندگی بشری به رشد و بالندگی می رسد؛ فرصتی مغتنم برای توجه به این فرهنگ سلامت محور و آینده نگر است.

مسئول ایمنی،بهداشت و محیط زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه های حفظ محیط زیست و بهسازی محیط در سنوات گذشته توسط واحد ایمنی،بهداشت و محیط زیست منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت:تهیه ۳۰عدد سطل زباله مکانیزه در سایت های مرزی و مرکزی در معابر سایت جهت بهداشت و مدیریت بهتر زباله و پسماند عادی واحد های تولیدی و خدماتی، بکارگیری پیمانکاران ویژه در حوزه مدیریت و جمع آوری زباله با تجهیزات کامل جهت نظافت و روفت و روب خیابان ها، تلاش در جهت تکمیل فرآیند مدیریت پسماندها از مرحله جمع آوری تا تفکیک و دفع زباله انجام شده است.

ایمان فیاجی ادامه داد: بکارگیری پیمانکار در جهت تخلیه مکانیزه و دفع بهداشتی زباله ها از سطح سایت توسط وسائط نقلیه مخصوص، الزام کلیه واحد های تولیدی و خدماتی و صنعتی در جهت مدیریت و تفکیک زباله ها از نوع صنعتی و عادی، بازدید مستمر از واحدها و گزارش دهی واحد ها در زمینه اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت پسماند و ارزیابی عملکرد واحدها توسط واحد ایمنی و بهداشت و محیط زیست منطقه از دیگر اقدامات بوده است.

وی همچنین الزام تمامی واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی در جهت اختصاص ۱۲ درصد از مساحت کل زمین به فضای سبز متناسب با آب وهوای منطقه و کاشت گونه های مقام در برابر کم آبی و بومی منطقه، بکارگیری مشاور در حوزه فضای سبز عمومی منطقه در سایت مرزی و مرکزی  توسعه فضای سبز در همگام با حفظ سرانه فضای سبز گذشته، تفکیک زباله های قابل بازیافت از زباله های غیرقابل بازیافت در مجموعه سازمان طی سنوات گذشته، دانست وافزود: مدیریت نخاله های ساختمانی حاصل از عملیات های عمرانی مجموعه و استفاده مجدد نخاله ها در عملیات های معبرسازی و پرکردن پیاده روها و غیره در جهت حفظ زیبایی منظر و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و زمین و الزام واحد های صنعتی مشمول تصفیه فاضلاب به احداث تصفیه خانه صنعتی را از دیگر اقدامات انجام شده دانست.

وی همچنین به بزرگ داشت مناسبت های زیست محیطی مانند روز ملی هوای پاک، روز جهانی زمین پاک و روز درخت کاری و برگزاری برنامه هایی در راستای آموزش و فرهنگ سازی آموزه های زیست محیطی و توسعه پایدار اشاره داشت .

انتهای پیام/

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام