رد کردن لینک ها

گام بلند منطقه ویژه اقتصادی برای جهش تولید اهتمام ویژه دستگاه قضا در رفع موانع تولیدی


رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به میزان صادرات، واردات و ترانزیت از سایت مرزی منطقه ویژه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ گفت: در بحث ترانزیت ۹۱ برابر افزایش ترانزیت، در بحث واردات ۴۰ درصد کاهش و در مجموع صادرات ۴/۱ برابر افزایش را شاهد بوده ایم
مرتضی صفدری زاده روز گذشته در بازدید میدانی رئیس کل دادگستری استان و دادستان مرکز استان از منطقه ویژه اقتصادی با بیان اینکه این منطقه توسط بخش خصوصی در دو سایت مرکزی و مرزی اداره می شود افزود: این منطقه از محدود مناطقی است که به صورت صد درصد توسط بخش خصوصی اداره می شود. رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی استان محرومی نیست بیان کرد: بلکه خراسان جنوبی استانی محروم، از شناخته شدن پتانسیل‌ها و فرصت‌ها و عوامل توسعه خود و عدم معرفی این فرصت ها است و توانمندی ها و فرصت های استان کمتر معرفی شده است. صفدری زاده با تاکید بر اینکه باید در این استان آسیب شناسی انجام شود تصریح کرد: چراکه فضای کسب و کار فضای مانوسی برای افراد جامعه نیست که باید در این مسیر کار شود. وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی مسیر توسعه را پیدا کرده است خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران ایرانی اگر می خواهند فضای مناسبی برای سرمایه گذاری پیدا کنند باید بدانند، خراسان جنوبی می تواند یکی از استان های کشور در بحث جذب سرمایه گذار باشد. رئیس منطقه ویژه اقتصادی گفت: منطقه ویژه اقتصادی ‌‌صادرات محور است و تاکنون کمترین واردات و بیشترین صادرات را در حوزه غیر نفتی داشته ایم. صفدری زاده بیان کرد: مرز ماهیرور استان معبری است که بیش از ۵۰ درصد کالاهایی که از طریق ایران به افغانستان ارسال می شود از این مرز صادر شده است.
مزایا و اهداف منطقه ویژه اقتصادی
وی به اهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جذب سرمایه داخلی و خارجی، اجرای سیاست های توسعه منطقه ای، ارتقاء سطح تکنولوژی های جدید، کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی و جهانی، اجرای سیاست های توسعه منطقه ای و ایجاد قطب های اقتصادی و صنعتی از جمله اهداف تشکیل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی است. رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی همچنین به مزایای منطقه ویژه اقتصادی استان اشاره کرد و تصریح کرد: نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی ایران به شاهراه حلقوی افغانستان، همجواری با ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و افغانستان، واقع شدن در مرکز ثقل چهارراه ترانزیتی کریدورهای منطقه‌ای و بین المللی و تنها منطقه ویژه اقتصادی دارای سایت اصلی در مجاورت مرکز استان و قطعه منفصله در نقطه صفر مرزی بخشی از مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی است. صفدری زاده از انعقاد قرارداد خواهر خواندگی با منطقه آزاد چابهار خبر داد و اظهار داشت: کلیه مجوزهای سرمایه گذاری و واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی کمتر از ۷۲ ساعت انجام می شود. وی یادآور شد: در بحث تجهیز و آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، مجموع سرمایه گذاری در سایت مرکزی ۱۴۰ میلیارد تومان و در سایت مرزی ۴۸ میلیارد تومان است و همچنین مجموع مجوزها و راه اندازی ها ۸۶۰ میلیارد تومان بوده است.
اشتغال بیش از ۳ هزار نفر
رئیس منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدا تاکنون در مجموعه سازمان ۱۳۷ نفر آشتغال ایجاد شده است گفت: در واحد‌های مستقر نیز ۳ هزار و ۳۴ نفر اشتغال ایجاد و در مجموع ۳ هزار و ۱۷۱ نفر در دو سایت مرکزی و مرزی مشغول فعالیت هستند. صفدری زاده با بیان اینکه ۱۴ واحد در سایت مرکزی به بهره برداری رسیده است بیان کرد: واحد چرم مصنوعی برای اولین بار، واحد تولید پشم و نخ های پشمی، واحد فرآوری و بسته بندی مواد غذایی و غیره از جمله واحد‌های افتتاحی در سایت مرکزی هستند. وی با اشاره به اینکه ۱۷ واحد با پیشرفت ۱۰ تا ۹۰ درصدی در سایت مرکزی وجود دارند که به زودی افتتاح خواهند شد یادآور شد: همچنین تعداد واحد های بهره برداری سایت مرزی ۹ واحد هستند که عمدتا در بحث ترانزیت، ذخیره سازی و انبار است و ۲۴ واحد مرزی نیز ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. صفدری زاده اظهار داشت: سال گذشته ۸۱ هزار و ۴۰۴ کامیون وارد سایت مرزی شدند که ۱۵۰ درصد افزایش داشته است که نشان از توجه و اهتمام عوامل و تجار بخش خصوصی مستقر در منطقه است. وی افزود: همچنین سازمان منطقه ویژه اقتصادی در مسئولیت های اجتماعی غافل نبوده است و در حوزه های مشارکت در آزادسازی زندانیان غیر عمد، تهیه جهیزیه، بازسازی مدارس و غیره فعالیت داشته است‌.

مرزهای خراسان جنوبی فرصت خوبی در کشور است
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیز در این بازدید اظهار داشت: حمایت از تولید و اشتغال یکی از وظایف ما در قوه قضاییه است. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از همه دستگاه ها خواسته اند که در راستای ایجاد اشتغال، تولید و مانع زدایی ها پای کار بیایند افزود: ما در قوه قضاییه نیز ظرفیت های خود را پای کار آورده ایم تا مشکلات تولید کنندگان در استان کم شود و به بحث تولید و اشتغال کمک شود. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی ظرفیت های بسیار خوبی دارد که بالقوه بوده و به فعلیت نرسیده است بیان کرد: اگر این ظرفیت ها به فعلیت برسد شاهد شکوفایی در معیشت و اشتغال مردم در استان خواهیم بود. حمیدی با اشاره به اینکه مرز در همه جای کشور ظرفیت بسیار مهمی است تصریح کرد: برخی به مرز نگاه امنیتی دارند، گرچه باید تهدیدات را از مرز دور کرد و نگاه امنیتی هم مهم است اما باید بدانیم که مرز به عنوان یک فرصت نیز هست. وی با اشاره به اینکه با وجود این همه ظرفیت در استان باید خراسان جنوبی درخشش بیشتری در کشور داشته باشد گفت: یکی دیگر از ظرفیت های استان منطقه ویژه اقتصادی است که بسیار خوش درخشیده است. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه وجود مناطق ویژه اقتصادی به فعالان اقتصادی در کشور کمک می کند افزود: ما نیز آمادگی داریم مشکلاتی که در حوزه ما است را رفع کنیم. حمیدی با بیان اینکه ظرفیت های ما در دادگستری ظرفیت مدعی العموم است اظهار داشت: برخی ترک فعل ها سبب شده است که وضعیت اقتصادی تغییر کند. وی خاطرنشان کرد: در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی مشاهده کردیم که این منطقه برای نخستین بار در کشور واحد تولیدی دستگاه های مورد نیاز تولید کاشی و سرامیک را تولید می کند که این امر یک خبر مسرت بخش و برای صرفه جویی در ارز کشور بسیار خوشحال کننده است.
در این دیدار از نخستین کارخانه تولید ماشین آلات خط تولید کاشی و سرامیک در کشور و کارخانه تولید کاشی و سرامیک که در حال ساخت است بازدید به عمل آمد.

به گفتگو بپیوندید

ما را دنبال کنید

اینستاگرام

تلگرام